Hinausautokeskus Logo
Blogi|Talvirenkaan uusi aika

Talvirenkaan uusi aika

Hinauspalvelua Ivalossa

Pitkin talvea on kuultu termiä ”jo riittää”, nimittäin talvi ja lumisateet. Kunnolliset talvirenkaat ovat olleet avainasemassa autoilijan selviytymisessä läpi tuulen ja tuiskun. Rengasliikkeissä on vaihdettu kesken kauden vanhoja renkaita uusiin, koska kaikki eivät ole selvinneetkään ajatellun mukaisesti kuluneilla renkailla kevääseen asti. Etelässä muutama märkä talvi ei ole innostanut rengasinvestointeihin.

Perinteisesti talvirenkaat on jaettu kahteen ryhmään, nastallisiin ja nastattomiin. Molemmilla rengastyypeillä on vahva kannattajakuntansa. Kitkarenkaiden, siis nastoittamattomien talvirenkaiden puolestapuhujat korostavat mukavuutta ja hiljaisuutta, kun nastojen kannattajien mielestä kitkat lähinnä sopivat veneen ja laiturin väliin. Tässä yhteydessä jätämme osallistumatta tähän ikuisuuskeskusteluun. Syy aiheeseen on hyvä, sillä rengasmarkkinoilla puhaltavat uudet tuulet. Palataan aiheeseen hieman tuonnempana. Kitkarenkaita on markkinoilla kahta lajia: Pohjoismaihin suunniteltua, sekä puhtaasti Keski-Euroopan olosuhteisiin soveltuvaa tuotetta. Ensimmäiset kunnolliset kitkarenkaat tulivat markkinoille 1980-luvun lopussa. Nastarenkaita taas on ollut liki niin pitkään kuin Hakkapeliittaa.

Rengastyypit

Kuten hyvin on tiedossa, molemmilla rengastyypeillä on etunsa. Kitkarenkaan hyviä ominaisuuksia ovat alhainen melutaso, pito lumella ja kuivalla, sekä ympäristöystävällisyys. Kausivaihtojen ajankohtakaan ei ole niin kriittinen, koska syksyllä voi huoletta vaihtaa talvirenkaat aiemmin ja keväällä lykätä kesärenkaiden vaihtoa myöhemmäksi. Kitkarengas ei kuluta tienpintaa nastarenkaan tavoin.

Nastarengas on jäisellä tienpinnalla kitkarengasta purevampi ja yleisen mielipiteen mukaan turvallisempi valinta epävarmemmalle kuljettajalle. Taustalla on liukkaissa olosuhteissa pidon menetyksen miedompi terävyysaste.

Talvirenkaiden kehitys vuosien saatossa on ollut mietoa – tai paremminkin perinteistä. Tuotteita on kehitetty, valmistustekniikat ovat parantuneet ja  nastarenkaissa nastamäärät ovat kasvaneet. Totuus ei toki ole noin ylimalkainen ja nyt näyttää pitkästä aikaan markkinoille tulevan jotain hyvin mielenkiintoista.

Talven mullistava uutuus

Kahden perinteisen rengastyypin välille on tulevaksi kaudeksi tulossa Continentalilta uutuus, josta on kuluvana talvena jo tihkunut tietoa. Voisi jopa puhua kolmannesta talvirengastyypistä tai jopa hybridistä. Kysymyksessä on kuminasta, joka ei nimestään huolimatta ole kokonaan kumia. Nastan runko on kumia ja kontaktin tienpintaan hoitaa metalli kuten aiemminkin. Saattaa kuulostaa kikkailulta, mutta saatujen kokemuksien mukaan kysymys on merkittävästä, jopa mullistavasta uutuudesta. Uutuudessa on yhdistetty molempien rengastyyppien parhaat piirteet.

Rengasvalmistaja Continental esitteli lehdistölle uutuuden viime viikolla Ruotsissa. Samassa yhteydessä esiteltiin kokonaan uusi nastarengassukupolvi, jota koosta riippuen saa perinteisellä tai kuminastalla. ContiFlexStud on uutukaisen virallinen nimi, mutta kuminasta sopii suomalaisen korvaan hyvin sympaattiselta. Valmistajan lupaus tuotteelle on kova.

Mitä kuminastalla saavutetaan teräs- tai alumiininastaan verrattuna? Paljon, mutta miten se tapahtuu? Nastan runko on joustava ja samaa materiaalia kuin rengas. Nastan joustava kanta ei osu terävästi tienpintaan, jolloin melua syntyy vähemmän ja tienpinnan kuluminen pienenee 20 %. Renkaan kanssa samanlaisen materiaalin ansiosta nasta ja rengas kuluvat yhtenevään tahtiin, kun perinteisesti nastat ovat olleet elinkaaren ehtoopuolella ennen kulutuspintaa. Runkomateriaalin ansiosta nastan luvataan pysyvän neljä kertaa paremmin paikallaan. Vähempi nastojen irtoaminen kiinnostanee myös tuulilasien omistajia.

Meillä on ollut ilo ajaa kuminastalla jo kulunut talvi. Uutuus on merkittävästi hiljaisempi kuin perinteinen nastarengas. Myös ajontuntuma on kerännyt kehuja, koska ohjaus on täsmällisempi. Ei toki kesärenkaan veroinen, mutta lähempänä kuin aiemmilla nastarenkailla. Nastarenkaan suosijalla on vihdoin mahdollisuus siirtyä ympäristöä vähemmän kuormittavaan renkaaseen ja kitkan kannattaja voi paremmalla omallatunnolla siirtyä nastarenkaan käyttäjäksi.

Liikkuva rengasrikkopalvelu

Rengasrikon sattuessa liikkuva rengaspalvelu auttaa pääkaupunkiseudulla sekä muualla uudenmaan alueella 24/7! Saat meidät nopeasti kiinni numerosta 09 350 8550.