Auto vähäisellä käytöllä? Vinkkejä auton ylläpitoon
Onko autosi vähäisellä käytöllä? Korona-pandemia on laittanut meistä useamman arjen uuteen uskoon. Töissä käyvät voivat tehdä etätyötä, koulut ovat kiinni ja harrastukset tauolla. Aiheeseen liittyen oman auton tarve on myös muuttunut. Sitä ei välttämättä tarvitse ollenkaan tai hyvin vähän.
Auto on tarkoitettu liikkumaan, eikä se tykkää pitkästä seisonnasta. Muutamalla viikolla ei ole yleensä merkitystä, mutta kuukausien tauolla on jo vaikutuksensa.
Huolenpitoa auton akulle
Ensimmäinen pitkästä seisonnasta siipeensä saava komponentti on akku. Auton sähköjärjestelmä, kuten ajotietokone syö akun varausta myös auton ollessa pysäköitynä.
Jos on mahdollista kytkeä ylläpitolaturi, niin ongelmia on tiedossa vähemmän. Toinen vaihtoehto on säännöllinen akun lataaminen muutaman viikon välein. Kadun varteen pysäköidyn auton kanssa tilanne on mutkikkaampi, koska latausmahdollisuutta ei ole. Nykyaikaisen auton akkua ei myöskään sovi irrottaa ja viedä toisaalle lataukseen.
Normaalissa tilanteessa auton akku latautuu oman latausjärjestelmänsä ansiosta ajon aikana. Lyhyet ja vähäiset ajot ovat kuitenkin auton akulle haitaksi, koska silloin akku ei pääse riittävästi latautumaan. Autolla olisi hyvä ajaa vähintään kerran viikossa yhtäjaksoisesti 1-2 tunnin ajomatkoja. Tällöin akun varaustila säilyy riittävän hyvänä.
Täysin tyhjentyneen akun lataaminen täyteen vaatii 2.000 kilometriä ajoa. Akun käyttöikään vaikuttaa suuresti se, kuinka hyvin akkua on pidetty elinkaarensa aikana ladattuna.
Seisonnalla saatat säästää
Mikäli autolle ei ole jatkuvaa tarvetta, niin on viisasta poistaa se tilapäisesti liikennekäytöstä, tutummalla termillä laittaa se seisontaan. Tällöin vapautuu ajoneuvoon kohdistuvista veroista ja vakuutusmaksuista. Poisto onnistuu kätevästi Traficomin verkkosivuilla viiden Euron hintaan. Verkkosivuilla olevalla laskurilla voi tarkistaa saatava säästö omalle autolle. Diesel-autoilija säästää vapautuvan käyttövoimaveron vuoksi enemmän. Liikennekäytöstäpoisto pitää kertoa muille samaa autoa käyttäville henkilöille. Kannattaa esimerkiksi tulostaa todistus ohjauspyörän päälle tai muualle kojelautaan näkyvälle paikalle. Ajaminen liikennekäytöstäpoistetulla moninkertaistaa maksut, eli riskiä ei missään nimessä kannata ottaa. Katsastusajankohdasta ei tarvitse olla huolissaan vaikka se menisi yli. Seisonnassa olleen auton voi ajaa liikennekäyttöönoton jälkeen katsastukseen, pitää vaan muistaa varata katsastusaika etukäteen.
Auton säilytys seisonnassa
Omalla pihalla tai taloyhtiön merkityllä pysäköintipaikalla autoa voi hyvin säilyttää. Sen sijaan useammalla paikkakunnalla asukaspysäköinti kadun varressa ei ole sallittua liikennekäytöstäpoistetulle ajoneuvolle.
Pitkää taukoa varten kannattaa rengaspaineet nostaa normaalia korkeammaksi, jotta renkaat pysyvät pyöreinä. Lämpötilojen vaihtelut huonontavat ajoneuvon sisäilmaa ja sinne myös kerääntyy kosteutta. Säännöllinen tuuletus pitää sisätilat ongelmattomina.
Takaisin tien päälle
Kaikista valmisteluista huolimatta pidempään seissyt auto ei enää käynnistykkään. Akku voi olla tyhjä tai jo valmiiksi huonokuntoinen on tullut lopullisesti tiensä päähän. Tällaisessa tilanteessa kannattaa kutsua ammattilainen apuun. Hinausautokeskuksen tiepalvelu on tähän turvallisin ratkaisu. Kartoitamme ongelmatilanteen ja suurella todennäköisyydellä saavat tiepalveluna pyörät taas pyörimään. Todennäköinen vaiva on tyhjä akku. Jos apuvirta ei auta, niin paikalla voidaan vaihtaa uusi akku. Ennen liikkeellelähtöä muista palauttaa auto liikennekäyttöön! Se onnistuu yhtä näppärästi Traficomin verkkosivuilla kuin poisto. Tämän suuntainen operaatio ei edes maksa mitään, vaan kuuluu 5€:n kokonaisuuteen.