Kesärengaskausi ja renkaiden vaihto
Kevät ja syksy pitävät perinteisesti rengasliikkeet kiireisinä. Etelässä kulunut talvi oli mielenkiintoinen, koska sitä ei käytännössä ollut. Pääkaupunkiseudulla olisi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta pärjännyt kesärenkailla. Laki ei siihen vielä antanut mahdollisuutta, mutta ensi talvena tilanne on toinen. Uudistuvassa tieliikennelaissa mahdollistetaan kesärenkaiden käyttö vuoden ympäri. Lain mukaan ajoneuvossa pitää olla olosuhteisiin sopiva rengastus. Lumisille teille ei siis ole asiaa kesärenkailla. Vähemmän ajavalle saattaa riittää yksi rengaskerta. Saksassa on ollut vastaava käytäntö jo pitkään.
Pysytään kuitenkin vallitsevassa tilanteessa – on aika vaihtaa kesärenkaat alle. Useampi autoilija näyttää tehtävän jo suorittaneen, vaikka pääkaupunkiseudulla satoi lunta vielä muutama päivä sitten.
Asiantunteva rengas- tai huoltoliike on paras paikka hoitaa kausivaihdot. Samalla toisen rengaskerran voi jättää säilytykseen. Hinnat ovat useimmiten kohtuullisia huomioiden palvelun vaivattomuus. Yritysautoilijoille toimintamalli on ollut tuttu jo pitkään.
Omatoiminen renkaan vaihto – Välineet kuntoon
Renkaat toki voi vaihtaa itsekin. On kuitenkin syytä huomioida muutama tärkeä seikka. Tämäkin laji on puhdasta välineurheilua, kunnollisilla työkaluilla tehtävästä suoriutuu turvallisesti. Kunnollisesta tunkista ei kannata tinkiä. Autotarvikeliikkeistä saa järkevään rahaan ns. hallitunkkeja. Sellaisella auto nousee helposti ja se myös pysyy paikallaan – olettaen auton olevan tasaisella ja kovalla pinnalla. Hiekkapohjaisella alustalla toimenpidettä ei sovi yrittää. Ajoneuvon käyttöohjekirjasta pitää varmistaa oikeat nostokohdat, jotta ei aiheuta vaurioita. Toinen välttämätön työkalu on pulttiavain ja erityisesti momentilla varustettu. Tavallisella versiolla pultit tulevat helposti kiristettyä liikaa ja syksyllä on ongelmia tiedossa. Muutaman sadan kilometrin jälkeen pitää muistaa pulttien jälkikiristys. Huomioitavaa että auton omat työkalut eivät missään olosuhteissa ole tarkoitettu pyörien kausivaihtoihin! Ne ovat kaikessa heppoisuudessaan tarkoitettu vain rengasrikon yhteydessä tapahtuvaan vaihtoon. Sekin kannattaa mielellään jättää Hinausautokeskuksen tiepalvelun hoidettavaksi.
Renkaiden uusiminen
Huonokuntoisia kesärenkaita ei ole syytä alle laittaa. Sen sijaan vielä kelvollisilla kannattaa ajaa kevään yli. Teiden pinnat ovat talvettoman talven jäljiltä huomattavan karkeat. Karkea pinta kuluttaa rengasta kovaa tahtia. Viisasta siis ajaa loppuun vanhat renkaat ja ostaa uudet kesäkuussa kun asfalttitöitä on jo tehty. Lain mukaan minimiurasyvyys on 1,6 mm, mutta alle 3 mm on jo epäturvallinen. Jäljellä oleva urasyvyys on helppo mitata vaikka kolikolla. Uusi rengas on myös hiljaisempi kuin loppuun ajettu.
Uusien renkaiden hankinnassa ei kannata säästää. Tässä jos missä laatu ja hinta kulkevat rinnakkain. Rengas on auton tärkein turvavaruste. Ajoneuvon valmistajan suosittelemaa rengaskokoa kannattaa myös kunnioittaa. Tarpeettoman kova ja matala rengas on huono yhdistelmä tavallisen auton pehmeän jousituksen kanssa. Väärällä rengastuksella pilaa helposti hyvänkin auton. Rengas on osa auton jousitusta.