Hinausautokeskus Logo
Blogi|Sähköautosta sähkö loppu?

Sähköautosta sähkö loppu?

Sähköauton latausta kaupungissa

Sähköautot ovat olleet lähiaikoina kovasti tapetilla. Mielipiteitä on puolesta ja vastaan, osa varmasti puhdasta faktaa, mutta joukossa on myös ideologiaa. Kevään lähestyvät eduskuntavaalit eivät myöskään vähennä keskustelun määrää ja laajuutta. Esimerkiksi Norjassa valtio tukee vahvasti perinteisistä voimanlähteistä siirtymistä sähköautoiluun. Tiedossa on mielenkiintoinen kevät, onhan politiikka ja verotus avainasemassa kyseisessä muutoksessa. Tietenkään ei sovi unohtaa tekniikan kehitystä, erityisesti akkujen osalta. Unohdetaan hetkeksi politiikka. Sähköautoissa on paljon teknisiä eroavaisuuksia polttomoottorikäyttöisiin sisariinsa verrattuna. Toisaalta on aivan samoja lainalaisuuksia kun on ollut jo yli sata vuotta. Sähköautoissa on aivan samoja haavoittuvia komponentteja kuin ammoisissa nokivasaroissa. Onneksi matkan keskeytyessä apua on helposti saatavilla.

Sähkö loppu!

Kyllä, sähkö voi loppua samalla tavalla kuin ”normaalin” auton akku saattaa tyhjentyä. Tosin tässä tapauksessa voi olla kysymys kahdesta eri akusta. Ajoakun tyhjennyttyä auto ei enää kulje ja 12-v akun tyhjennettyä auto ei enää käynnisty. Molemmat tavattoman perinteisiä murheita.

Suurjännite-, eli ajoakun tyhjentyminen pysäyttää matkanteon siihen paikkaan. Tällaisia avustettavia Suomestakin löytyy, vaikka sähköautojen määrä on vielä pieni. Vuonna 2018 Suomessa rekisteröitiin 776 täyssähköautoa. Erityisesti kovassa pakkasessa toimintamatka pienenee merkittävästi valmistajan lupaamasta. Tilannetta ei paranna jos viimeisillä voimilla on saanut auton ajettua toimimattomalle latausasemalle. Mitä tehdä kun näin harmillisesti tapahtuu? Ongelma ei ole mahdoton ratkaistavaksi, pitää vaan löytää sähköä. Helpoin ja oikeastaan ainoa järkevä tapa on tilata paikalle hinauspalvelu, joka vie auton lähimmälle latausasemalle. Riippuen käyttövoiman loppumisen syystä, useimpien automerkkien ja vakuutusyhtiöiden palvelut kattavat hinauksesta aiheutuneet kustannukset. Ajoakun hyytyminen on verrattavissa polttoaineen loppumiseen. Maailmalla on jo tavattu liikkuvia latausasemia, joissa latausakusto liikkuu tiepalveluauton mukana. Tällaisella järjestelmällä ei kuitenkaan saada ladattua ajomatkaa kuin n. 15 kilometriä. Pitkien etäisyyksien maassa siitä ei ole suurta iloa ja taajama-alueilla auto saadaan nopeammin siirrettyä hinausauton lavalla lähistöllä olevan pikalatauksen hellään huomaan.

Suurjänniteakun lataamisessa on tullut vastaan haasteita: yksi yleisimmistä on latauskaapelin kytkeminen. Suomen oloissa latauskaapelin luukku on usein jumissa talvisten olosuhteiden ansiosta. Jostain syystä tietyissä automalleissa luukku on erittäin haavoittuvassa paikassa auton keulassa. On itsestäänselvyys että se kerää lunta ja jäätä. Luukun lukituksen sulattaminen lämmöllä voi poistaa ongelman. Autosta pitää myös löytyä luukun hätävapautus, mutta sekään ei pysty kumoamaan fysiikan lakeja. Tunnemme myös tapauksia joissa kaikki kytkennät ovat kunnossa ja latauskaapeli näyttää vihreää valoa, mutta mitään ei tapahdu. Usein syynä on häiriö latausasemassa.

Perinteisistä autoista tuttu 12-v -akku löytyy myös sähkö- ja sähköavusteisista autoista. Se huolehtii mukavuustoiminnoista suurjänniteakun huolehtiessa voiman tuottamisesta. Tämän pikkuakun tyhjentyminen on aivan yhtä yleistä kuin konservatiivissa ajoneuvoissa. Ajotietokoneen näyttämästä pitkästä toimintamatkasta ei ole iloa, jos auto ei jaksa käynnistyä. Tämäkin vaiva on helppo ratkaista, soitto hinauspalveluun ja apuvirran myötä matka pääsee alkamaan. Parhaat päivänsä nähnyt akku voidaan myös vaihtaa paikalla. Akkupalvelu toimii vuoden jokaisena päivänä 24 tuntia.

Rengas tyhjä!

Rengasrikko ei tunne käyttövoimaa, mustia ja pyöreitä ne kumit aina ovat. Sähköautojen renkaat voivat tyypiltään poiketa polttomoottoriautoista, koska suurempi massa tarvitsee vahvempia renkaita. Ongelma on silti yhtäläinen. Mikäli rengasta ei saada paikattua vahinkopaikalla, niin viisain tapa on toimittaa auto hinausliikkeen toimesta lähimpään asianmukaiseen rengasliikkeeseen. Edellisessä blogissamme lisää rengaspulmista.

Joulukuusi mittaristossa!

Nykyaikaiset autot ovat teknologisesti hyvin kehittyneitä. Ei ole tavatonta että mittaristossa palaa lukuisia merkkivaloja ja inforuudussa viestit vilisevät. Näihinkään pulmiin käyttövoimalla ei ole merkitystä. Usein merkkivalojen tulkitsemiseen voidaan antaa hinausliikkeen teknisestä neuvonnasta apua, mutta aina sekään ei auta. Korjaamon toimesta kehittyneimpien autojen data pystytään jo nyt etälukemaan ja parhaimmassa tapauksessa viat voidaan poistaa. Pääosin kuitenkin huoltoliike pyytää toimittamaan auton heille tutkittavaksi. Matkan keskeytyminen on aina ikävää, mutta asiantunteva hinauspalvelu toimittaa auton nopeasti huoltoon.

Aina, kun tarvitset hinausta, tiepalvelua, akkupalvelua tai rengaspalvelua pääkaupunkiseudulla tai muualla uudenmaan alueella, soita Hinausautokeskukseen 24/7! Saat meidät nopeasti kiinni numerosta 09 350 8550.