Auto jumissa lumessa
Viime talvina olemme saaneet nauttia aivan aidoista lumisista talvista. Pääkaupunkiseudulla se on tuntunut hyvin poikkeukselliselta, eihän useampana vuotena ole ollut kuin muutama talvinen päivä. Täällä etelässä runsas määrä lunta on tuottanut autoilijoillekin haasteita. Ongelmat lienevät suurempia mitä etelämpänä Helsingin niemeä asuu. Kadut ovat kapeita ja lunta on huomattavia määriä. Valtaosa kantakaupungin kaduista on muuttunut yksikaistaisiksi. Autoja on hatautunut kinoksiin, joten sopii toivoa lumen poisviejiltä etteivät vie autoja mukanaan.
Olemme saaneet paljon yhteydenottoja kinosten alle jääneistä ajopeleistä. Autoilijoilla on myös vaikeuksia saada autojaan pois pysäköintiruuduistaan. Monelle on varmasti tullut mieleen, että antaa kevätauringon hoitaa kinokset tiehensä. Autoa säännöllisesti tarvitsevalle se ei kuitenkaan ole relevantti vaihtoehto. Jotenkin se auto vaan pitää saada liikenteeseen.
Auto pois lumen keskeltä
Tämäkin on välinelaji ja täyttää urheilun tunnusmerkit. Kunnolliset työkalut ovat ratkaisevassa osassa kinosongelman ratkaisemisessa. Hosumalla ei synny kuin vahinkoja ja pinnan kiristymistä. Mikäli lumikolaa ei ole saatavissa, niin kunnollinen lapio on välttämätön – ei mikään muovinen rimpula. Tällä hetkellä kinoksissa on lumen lisäksi jäätä ja kovempia lumikokkareita. Auton ympäristö kannattaa kaivaa puhtaaksi vähän laajemmaltakin alueelta poispääsyn helpottamiseksi. Auto voi pohjastaan maata lumipatjan päällä, jolloin pitkävartiselle lapiolle on käyttöä. Lapiota ja kolaa kannattaa käydä katsomassa oman taloyhtiön varastosta tai kysyä huoltomieheltä. Harvalla on ainakaan kerrostaloasunnossaan näitä välineitä säilytyksessä. Ruudusta poispääsyn hyväksi kannattaa tehdä reittisuunnitelma, sillä monessa tapauksessa helpompi ulospääsy voi olla jalkakäytävän kautta.
Tekniikka
Väkisin ei kannata yrittää runnoa tietä auran tekemän vallin läpi. Auton alaosaan on turha tehdä vahinkoa ja toisaalta korkean lumivallin läpi tuskin pääsee. Luonnollisesti nelivetoinen ja korkealla maavaralla varustettu auto helpottaa suoritusta. Suorituksen alussa autosta kannattaa kytkeä pois kaikki ajoa hidastavat laitteet, eli vetoluistonesto ja ESC-ajovakaudenhallintajärjestelmä. Maltillinen sutiminen edesauttaa ladulle pääsemisessä. Vetoluistonesto ei nimensä mukaisesti anna pyörien luistaa, jolloin huonolla pinnalla auto ei liikahdakaan. Jossain autoissa saa kaikki mainitut järjestemät kytkettyä pos toiminnasta, siitä iso kiitos valmistajille. Usein kojelaudassa on toiminnoille painike tai inforuudun valikoiden kautta ne saa poistettua toiminnasta. Harmillisesti on olemassa myös automalleja, missä ei tällainen helpotus onnistu.
Valmistelevien toimenpiteiden jälkeen on aika ryhtyä päänäytäntöön, tarkoitus kuitenkin on saada auto pois parkkipaidan ruudusta. Edelleen maltti on valttia ja kaasujalan on oltava herkkä. Paha virhe on runnoa kaasupoljin pohjaan, koska tällöin renkaat kaivavat itselleen montut. Kevyt kaasu ja tavittaessa heiluriliike päästävät pälkähästä. Pyörien kääntämistä ääriasentoon kannattaa myös välttää. Mitä pienempi kääntökulma, sitä helpommin paikasta pääsee pois.
Auto jumissa parkkipaikalla
Kaikesta huolimatta suoritus voi epäonnistua vaikka naapurit tarjoasivat työntöapua. Auton työntämistä on muutenkin syytä välttää, ellei välttämättä halua vaurioita autoon. Lopulta ammattiapu voi olla viisain ratkaisu saada auto jälleen liikenteeseen. Hinauspalvelu on tottunut myös tällaisiin tehtäviin. Hinausauton vinssillä ongelma on ratkaistu hetkessä. Ylipäänsä voi olla järkevää soittaa hinausliikkeeseen ennen suureen operaation ryhtymistä.
Vakuutus
Ajoneuvon juuttuminen lumeen ei yleensä ole kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Vakuutusyhtiö korvaa vinssaamisesta syntyneet kulut, jos auto suistuu tieltä.
Aina, kun tarvitset hinausta, tiepalvelua, akkupalvelua tai rengaspalvelua pääkaupunkiseudulla tai muualla uudenmaan alueella, soita Hinausautokeskukseen 24/7! Saat meidät nopeasti kiinni maksuttomasta tilausnumerosta 0800 911 911.