Talvi ja rengasongelmat
Viime vuosina olemme saaneet nauttia oikeasta talvesta, tosin automme ovat olleet nautinnosta varmasti toista mieltä. Talviset olosuhteet tuovat paljon haasteita ajoneuvotekniikkaan, lumihangesta kaivamisesta puhumattakaan. Renkaat ovat yksi tärkein turvavaruste autossa – ovathan ne ainoat kontaktit tienpintaan. Nekin parhaimmillaan vain pienen kämmenen kokoiselta alueelta. Erityisesti talvella ei pidä säästää rengashankinnassa.
Talven ja kylmyyden aiheuttamista rengashaasteista voisi kirjoittaa arkkikaupalla, mutta pitäydytään nyt yleisimmissä kohtaamisista arjessa.
Pakkasen vaikutus rengaspaineisiin
Pakkanen vaikuttaa rengaspaineisiin, mitä kylmempi, sitä alhaisemmaksi paineet laskevat. Nykyaikaiset autot osaavat ilmoittaa alentuneesta rengaspaineesta. Hienoimmissa pystyy katsomaan ohjaamon infonäytöltä vallitsevan tilanteen jokaisen neljän renkaan osalta. Edullisemmat versiot vain ilmoittavat muuttuneista rengaspaineista ja pyytävät tarkistamaan ne lähimmällä huoltoasemalla. Kuhunkin ajoneuvoon suositellut rengaspaineet löytyvät omistajan käsikirjasta, ovenpielestä tai polttoaineen täyttöluukun sisäpinnasta. Sen sijaan autonvalmistajat eivät erikseen suosittele kylmien olosuhteiden paineita. Tämä on syytä muistaa ja pitää talvirenkaissa normaalia korkeampia arvoja. Ajoneuvosta riippuen talvella kannattaa suosituksiin nähden lisätä 0,3 – 0,5 baria. Rengaspaineiden lisäämisen yhteydessä pitää muistaa resetoida rengaspaineenvalvontajärjestelmä. Siihenkin löytyy autokohtaisesti ohjeet omistajan käsikirjasta.
Toimenpiteet rengasrikon välttämiseksi
Mitä tehdä kun rengaspainevaroitin huutaa ja mittaristossa valot vilkkuvat? Ensimmäiseksi perinteiset toimintatavat ovat kunniassa. Ajoneuvo pitää pysäyttää lähimpään turvalliseen paikkaan ja tehdä silmämääräinen tarkistus. Tilanteen näyttäessä normaalilta, voi jatkaa lähimmälle huoltoasemalle paineiden tarkistukseen. Merkittävästi tyhjentyneellä renkaalla ei kuitenkaan pidä jatkaa matkaa. Auton hallinta muuttuu äkkitilanteessa arvaamattomaksi ja rengasrikon riski kasvaa. Jos oma osaaminen askarruttaa, niin ei ole häpeä pyytää ammattiapua paikalle. Nimestään huolimatta, hinauspalvelu tekee myös tiepalvelua ja pystyy ratkaisemaan tienpäällä akuutit ongelmat. Puhelimen toisessa päässä ammattilainen osaa kartoittaa tilanteen ja määritellä tarpeen avulle. Useimmissa tapauksissa apua ei edes tarvitse lähettää, vaan tilanne hoituu teknisellä neuvonnalla.
Rengasrikko – Onko mitään tehtävissä?
Huonoin mahdollinen skenaario on rikkoutunut rengas, tyhjä mikä tyhjä. Jos sillä ei ole ajettu, niin se voi vielä olla paikattavissa. Tienpäällä renkaitakin voidaan paikata, jolloin matkaa jatkuu ja ongelmat ovat historiaa. Riekaleiksi ajettu rengas on kokonaan oma tarinansa, silloin on syytä tilata hinausauto ja toimittaa auto rengasliikkeeseen. Pääkaupunkiseudulla toimii myös palvelu, jossa asiakkaalle voidaan toimittaa sijaispyörä. Paikalle tuodaan rengas vanteineen, jolla voi liikkua kunnes uusi rengas on saatu rikkoutuneen tilalle. Palvelu on erityisen miellyttävä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Tällöin ei ole tarvetta järjestää korvaavaa kuljetusta tai sijaisautoa. Matkaa jatkuu sujuvasti omalla tutulla autolla.
Aina, kun tarvitset hinausta, tiepalvelua, akkupalvelua tai rengaspalvelua pääkaupunkiseudulla tai muualla uudenmaan alueella, soita Hinausautokeskukseen 24/7! Saat meidät nopeasti kiinni numerosta 09 350 8550.